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Cardiovascular Medicine is published by MDPI from Volume 28 Issue 1 (2025). Previous articles were published by another publisher in Open Access under a CC-BY (or CC-BY-NC-ND) licence, and they are hosted by MDPI on mdpi.com as a courtesy and upon agreement with Editores Medicorum Helveticorum (EMH).

Cardiovasc. Med., Volume 10, Issue 11 (11 2007) – 9 articles

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1 pages, 162 KB  
Communication
Rapport Annuel 2006 du Groupe de Travail Echocardiographie
by Cédric Vuille
Cardiovasc. Med. 2007, 10(11), 378; https://doi.org/10.4414/cvm.2007.01276 - 23 Nov 2007
Viewed by 27
Abstract
En 2006, la séance scientifique du Groupe de Travail d’Echocardiographie à Bâle, le cours des 11–12 janvier à Lucerne et la Journée Romande d’Echocardiographie du 11 mai à Genève, tous reconnus comme formation officielle en échocardiographie, ont remporté un succès mérité avec une [...] Read more.
En 2006, la séance scientifique du Groupe de Travail d’Echocardiographie à Bâle, le cours des 11–12 janvier à Lucerne et la Journée Romande d’Echocardiographie du 11 mai à Genève, tous reconnus comme formation officielle en échocardiographie, ont remporté un succès mérité avec une nombreuse participation […] Full article
1 pages, 173 KB  
Communication
Jahresbericht 2006 der Arbeitsgruppe Kardiovaskuläres Assistenz- und Pflegepersonal
by Marcia Leventhal
Cardiovasc. Med. 2007, 10(11), 377; https://doi.org/10.4414/cvm.2007.01277 - 23 Nov 2007
Viewed by 34
Abstract
Die Arbeitsgruppe «Kardiovaskuläres Assistenz- und Pflegepersonal» (AG-KAP) hat sich im Jahre 2006 aktiv mit der Organisation der Weiterbildung für das Assistenz- und Pflegepersonal beschäftigt […] Full article
2 pages, 224 KB  
Communication
Hypertonie-Daten Direkt aus der Hausarzt-Praxis
by Benedict Martina and Peter Tschudi
Cardiovasc. Med. 2007, 10(11), 375; https://doi.org/10.4414/cvm.2007.01282 - 23 Nov 2007
Viewed by 28
Abstract
Fast jeder zweite Patient in der Hausarztpraxis hat eine Hypertonie. Es gibt aber in der Schweiz keine gesammelten hausärztlichen Daten zur Hypertonie […] Full article
1 pages, 162 KB  
Communication
Endokarditis-Prophylaxe: Erste Stellungnahme der Schweizerischen Gesellschaft für Kardiologie (SKG) zu Neuen Richtlinien der American Heart Association (AHA)
by H. P. Brunner-La Rocca, M. Zuber and A. Jaussi
Cardiovasc. Med. 2007, 10(11), 374; https://doi.org/10.4414/cvm.2007.01280 - 23 Nov 2007
Viewed by 30
Abstract
Im April 2007 wurden die neuen Richtlinien zur Endokarditis-Prophylaxe der American Heart Association (AHA) als Online-Publikation im «Circulation» publiziert [1]. Diese Richtlinien unterscheiden sich von den bisherigen grundlegend, so dass sie zu einer gewissen Verunsicherung, so auch in der Schweiz, geführt haben […] [...] Read more.
Im April 2007 wurden die neuen Richtlinien zur Endokarditis-Prophylaxe der American Heart Association (AHA) als Online-Publikation im «Circulation» publiziert [1]. Diese Richtlinien unterscheiden sich von den bisherigen grundlegend, so dass sie zu einer gewissen Verunsicherung, so auch in der Schweiz, geführt haben […] Full article
2 pages, 303 KB  
Interesting Images
Sténose Post-Radique de L’artère Rénale et Encéphalopathie Hypertensive Aiguë
by Arman Parsaï and Chirine Parsaï
Cardiovasc. Med. 2007, 10(11), 372; https://doi.org/10.4414/cvm.2007.01279 - 23 Nov 2007
Cited by 1 | Viewed by 38
Abstract
Patient de 27 ans, connu pour des céphalées chroniques en aggravation depuis quelques mois, qui se présente aux urgences avec coma, convulsions, tachycardie et hypertension sévère […] Full article
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2 pages, 320 KB  
Interesting Images
Monomorphe Kammertachykardie: Bundle-Brunch-Reentry-Tachykardie
by Richard Kobza and Paul Erne
Cardiovasc. Med. 2007, 10(11), 370; https://doi.org/10.4414/cvm.2007.01281 - 23 Nov 2007
Viewed by 30
Abstract
Es handelt sich um das EKG eines 57jährigen Patienten mit mittelschwer eingeschränkter linksventrikulärer Auswurffraktion und apikalem Aneurysma nach anteriorem Myokardinfarkt 17 Jahre zuvor. Damals wurde wegen ventrikulären Tachyarrhythmien mit Kreislaufstillstand ein ICD implantiert […] Full article
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4 pages, 433 KB  
Case Report
Caught Up, Then Pushed Down: The Tribulations of One Underexpanded Coronary Stent
by Gérard Baeriswyl, Patrick Adjordan and Stéphane Cook
Cardiovasc. Med. 2007, 10(11), 366; https://doi.org/10.4414/cvm.2007.01278 - 23 Nov 2007
Viewed by 32
Abstract
We report a case of an incidentally fished coronary stent through a filter-based embolic protection device. This device was successfully replaced in its initial location by pushing a balloon passing between the struts of the stent. This case report underlines the possibility of [...] Read more.
We report a case of an incidentally fished coronary stent through a filter-based embolic protection device. This device was successfully replaced in its initial location by pushing a balloon passing between the struts of the stent. This case report underlines the possibility of fishing an underexpanded coronary stent by a distal protection device. Full article
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10 pages, 516 KB  
Article
Chirurgie der Degenerativen Mitralinsuffizienz auch beim Asymptomatischen Patienten?
by L. Egloff, F. Matthews, M. Ritter, A. Laske, M. Kunz and R. Siebenmann
Cardiovasc. Med. 2007, 10(11), 356; https://doi.org/10.4414/cvm.2007.01275 - 23 Nov 2007
Viewed by 34
Abstract
It is well known that the natural course of moderate to severe mitral regurgitation in asymptomatic patients is not entirely benign. The purpose of this study was to investigate whether an operation at an early stage before worsening of functional class and left [...] Read more.
It is well known that the natural course of moderate to severe mitral regurgitation in asymptomatic patients is not entirely benign. The purpose of this study was to investigate whether an operation at an early stage before worsening of functional class and left ventricular function or atrial fibrillation occur might improve long term prognosis. From 1987 to 2006 a consecutive series of 688 patients underwent surgery for degenerative mitral regurgitation and was followed retrospectively for risk factors like age, type of operation (reconstruction vs replacement), thrombo-embolism and bleeding episodes, reoperation for residual or recurrent regurgitation, NYHA class, left ventricular function and cardiac rhythm. Long-term survival was better and complications were fewer if the valve could be repaired rather than replaced. A preoperative lower functional class, better left ventricular function and sinus rhythm were significantly associated with improved survival and lower rates of atrial fibrillation late postoperatively. The analysis, however, is complicated by a slightly older age of patients with these risk factors. Conclusion: Surgery for degenerative, moderate to severe mitral regurgitation should be recommended before symptoms arise, cardiac function deteriorates or atrial fibrillation occurs, particularly if the valve can be repaired. Full article
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5 pages, 176 KB  
Editorial
Viewpoint: «Ist die Medizin ein Business?»
by Thomas F. Lüscher
Cardiovasc. Med. 2007, 10(11), 351; https://doi.org/10.4414/cvm.2007.01283 - 23 Nov 2007
Cited by 1 | Viewed by 32
Abstract
Im Altertum mahnte Hippokrates zur Vorsicht: Primum nil nocere – als die Medizin wenig zu bieten hatte, ging es um Beistand und Linderung von Schmerz und Leid; bei Behandlungen musste zunächst Schaden verhindert werden. Über die Jahrhunderte haben sich die Möglichkeiten der Medizin [...] Read more.
Im Altertum mahnte Hippokrates zur Vorsicht: Primum nil nocere – als die Medizin wenig zu bieten hatte, ging es um Beistand und Linderung von Schmerz und Leid; bei Behandlungen musste zunächst Schaden verhindert werden. Über die Jahrhunderte haben sich die Möglichkeiten der Medizin vorerst zaghaft, dann fast schon berauschend erweitert: nach dem Lindern kam das Heilen […] Full article
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