Drug-Eluting Stent-Thrombosen—Unterschätztes Problem Oder Übertriebene Angst?
Einleitung
Stent-Thrombosen
Pathophysiologie der Stent-Thrombose
- Eingriffs-bezogene Aspekte
- Patient- bzw. läsionbezogene Faktoren
- Thrombogenität des Stents
- Eingeschränkte Reendothelialisierung
Klinische Studien
Zusammenfassung und Schlussfolgerung
- ‒
- Obwohl kürzlich präsentierte Studien ein deutlich erhöhtes Thrombose-Risiko mit DES implizieren, erscheinen vorzeitige Schlüsse oder gar therapeutische Konsequenzen zum momentanen Zeitpunkt nicht angebracht [40]. Gleichfalls voreilig erscheint der Wechsel von Erstauf die als weniger thrombogen angepriesenen Zweit-Generation-DES, da entsprechende harte Daten bezüglich dem Risiko für Stent-Thrombosen hierfür ebenfalls fehlen.
- ‒
- In Anbetracht der Tatsache, dass eine vorzeitige Terminierung der plättchenhemmenden Therapie mit einem deutlichen Risiko für späte Stent-Thrombosen nach DES vergesellschaftet ist, stellt sich die Frage, ob eine längerfristige, ggf. über 2–3 Jahre dauernde duale Plättchenhemmung sinnvoll wäre. Dabei ist das erhöhte Blutungsrisiko gegenüber dem Nutzen einer verminderten Stent-Thromboserate abzuwägen. In der PCI-CURE-Studie führte die doppelte Plättchenhemmung zu einem Anstieg der schweren, invalidisierenden oder lebensbedrohenden Blutungen um 0,2 % und der übrigen Blutungen um 1,4% über ein Jahr [41], in der CHARISMA-Studie erhöhte die doppelte Plättchenhemmung über 28 Monate die tödlichen Blutungen um 0,1%, die schweren Blutungen um 0,4% und die mittelschweren Blutungen um 0,8% [42]. Ob bei einer erwarteten Spätthromboserate von ungefähr 0,6% pro Jahr [39] eine doppelte Plättchenaggregationshemmung bei allen Patienten über mehrere Jahre von Nutzen ist, muss daher zuerst in einer grossen Studie geprüft werden. Allerdings erscheint eine langfristige doppelte Plättchenhemmung sinnvoll bei Patienten, die bereits eine Stent-Thrombose durchgemacht haben oder die eine bekannte erhöhte Thrombogenität haben. Gegebenenfalls können auch weitere blutungsrisikoherabsetzende Konzepte angewandt werden, wie Verzicht auf nichtsteroidale Antiphlogistika und gleichzeitige Verabreichung eines Protonenpumpen-blockers [43].
- ‒
- Schliesslich zeigt die gegenwärtige Verunsicherung klar die Notwendigkeit für weitere gross angelegte, nicht-industriegesponsorte Studien auf, um die «wahre» Inzidenz der DES-Thrombosen zu untersuchen; zusätzlich erscheint die Weiterführung grosser Patientenregister unabdingbar, um das Auftreten, die Prädiktoren sowie die pathophysiologischen Mechanismen dieser insgesamt seltenen, jedoch nicht selten tödlich verlaufenden Komplikationen weiter zu untersuchen.
Conflicts of Interest
Referenzen
- Chambless, L.; Keil, U.; Dobson, A.; Mahonen, M.; Kuulasmaa, K.; Rajakangas, A.M.; et al. Population versus clinical view of case fatality from acute coronary heart disease: Results from the WHO MONICA Project 1985–1990. Multinational MONItoring of Trends and Determinants in CArdiovascular Disease. Circulation 1997, 96, 3849–3859. [Google Scholar] [CrossRef]
- Van de Werf, F.; Ardissino, D.; Betriu, A.; Cokkinos, D.V.; Falk, E.; Fox, K.A.; et al. Management of acute myocardial infarction in patients presenting with ST-segment elevation. The Task Force on the Management of Acute Myocardial Infarction of the European Society of Cardiology. Eur Heart J. 2003, 24, 28–66. [Google Scholar] [CrossRef]
- Horlitz, M.; Sigwart, U.; Niebauer, J. Fighting restenosis after coronary angioplasty: Contemporary and future treatment options. Int J Cardiol. 2002, 83, 199–205. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- Serruys, P.W.; de Jaegere, P.; Kiemeneij, F.; Macaya, C.; Rutsch, W.; Heyndrickx, G.; et al. A comparison of balloon-expandablestent implantation with balloon angioplasty in patients with coronary artery disease. Benestent Study Group. N Engl J Med. 1994, 331, 489–495. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- Fischman, D.L.; Leon, M.B.; Baim, D.S.; Schatz, R.A.; Savage, M.P.; Penn, I.; et al. A randomized comparison of coronary-stent placement and balloon angioplasty in the treatment of coronary artery disease. Stent Restenosis Study Investigators. N Engl J Med. 1994, 331, 496–501. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- Serruys, P.W.; Kutryk, M.J.; Ong, A.T. Coronary-artery stents. N Engl J Med. 2006, 354, 483–495. [Google Scholar] [CrossRef]
- Bertrand, M.E.; Rupprecht, H.J.; Urban, P.; Gershlick, A.H. Double-blind study of the safety of clopidogrel with and without a loading dose in combination with aspirin compared with ticlopidine in combination with aspirin after coronary stenting: The clopidogrel aspirin stent international cooperative study (CLASSICS). Circulation 2000, 102, 624–629. [Google Scholar]
- Wenaweser, P.; Rey, C.; Eberli, F.R.; Togni, M.; Tuller, D.; Locher, S.; et al. Stent thrombosis following bare-metal stent implantation: Success of emergency percutaneous coronary intervention and predictors of adverse outcome. Eur Heart J. 2005, 26, 1180–1187. [Google Scholar] [CrossRef]
- Joner, M.; Finn, A.V.; Farb, A.; Mont, E.K.; Kolodgie, F.D.; Ladich, E.; et al. Pathology of drug-eluting stents in humans: Delayed healing and late thrombotic risk. J Am Coll Cardiol. 2006, 48, 193–202. [Google Scholar] [CrossRef]
- McFadden, E.P.; Stabile, E.; Regar, E.; Cheneau, E.; Ong, A.T.; Kinnaird, T.; et al. Late thrombosis in drug-eluting coronary stents after discontinuation of antiplatelet therapy. Lancet 2004, 364, 1519–1521. [Google Scholar] [CrossRef]
- Camenzind, E.; Steg, P.G.; Wijns, W. Safety of drug-eluting stents: A meta-analysis of 1st generation DES programs. Abstract. In Proceedings of the European Society of Cardiology Meeting, Barcelona, 2006. [Google Scholar]
- Moreno, R.; Fernandez, C.; Hernandez, R.; Alfonso, F.; Angiolillo, D.J.; Sabate, M.; et al. Drug-eluting stent thrombosis: Results from a pooled analysis including 10 randomized studies. J Am Coll Cardiol. 2005, 45, 954–959. [Google Scholar] [CrossRef]
- Bavry, A.A.; Kumbhani, D.J.; Helton, T.J.; Bhatt, D.L. What is the risk of stent thrombosis associated with the use of paclitaxel-eluting stents for percutaneous coronary intervention? A meta-analysis. J Am Coll Cardiol. 2005, 45, 941–946. [Google Scholar] [CrossRef][Green Version]
- Bavry, A.A.; Kumbhani, D.J.; Helton, T.J.; Bhatt, D.L. Risk of thrombosis with the use of sirolimus-eluting stents for percutaneous coronary intervention (from registry and clinical trial data). Am J Cardiol. 2005, 95, 1469–1472. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- Iakovou, I.; Schmidt, T.; Bonizzoni, E.; Ge, L.; Sangiorgi, G.M.; Stankovic, G.; et al. Incidence, predictors, and outcome of thrombosis after successful implantation of drug-eluting stents. JAMA 2005, 293, 2126–2130. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- Ong, A.T.; McFadden, E.P.; Regar, E.; de Jaegere, P.P.; van Domburg, R.T.; Serruys, P.W. Late angiographic stent thrombosis (LAST) events with drug-eluting stents. J Am Coll Cardiol. 2005, 45, 2088–2092. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- Moussa, I.; Di Mario, C.; Reimers, B.; Akiyama, T.; Tobis, J.; Colombo, A. Subacute stent thrombosis in the era of intravascular ultrasound-guided coronary stenting without anticoagulation: Frequency, predictors and clinical outcome. J Am Coll Cardiol. 1997, 29, 6–12. [Google Scholar] [CrossRef]
- Schuhlen, H.; Kastrati, A.; Dirschinger, J.; Hausleiter, J.; Elezi, S.; Wehinger, A.; et al. Intracoronary stenting and risk for major adverse cardiac events during the first month. Circulation. 1998, 98, 104–111. [Google Scholar] [CrossRef]
- Park, D.W.; Park, S.W.; Park, K.H.; Lee, B.K.; Kim, Y.H.; Lee, C.W. Frequency of and risk factors for stent thrombosis after drugeluting stent implantation during long-term follow-up. Am J Cardiol. 2006, 98, 352–356. [Google Scholar] [CrossRef]
- Fujii, K.; Carlier, S.G.; Mintz, G.S.; Yang, Y.M.; Moussa, I.; Weisz, G.; et al. Stent underexpansion and residual reference segment stenosis are related to stent thrombosis after sirolimuseluting stent implantation: An intravascular ultrasound study. J Am Coll Cardiol. 2005, 45, 995–998. [Google Scholar] [CrossRef]
- Silva, J.A.; Ramee, S.R.; White, C.J.; Collins, T.J.; Jenkins, J.S.; Nunez, E.; et al. Primary stenting in acute myocardial infarction: Influence of diabetes mellitus in angiographic results and clinical outcome. Am Heart J. 1999, 138, 446–455. [Google Scholar] [CrossRef]
- Ong, A.T.; Hoye, A.; Aoki, J.; van Mieghem, C.A.; Rodriguez Granillo, G.A.; Sonnenschein, K.; et al. Thirty-day incidence and six-month clinical outcome of thrombotic stent occlusion after bare-metal, sirolimus, or paclitaxel stent implantation. J Am Coll Cardiol. 2005, 45, 947–953. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- Kuchulakanti, P.K.; Chu, W.W.; Torguson, R.; Ohlmann, P.; Rha, S.W.; Clavijo, L.C.; et al. Correlates and long-term outcomes of angiographically proven stent thrombosis with sirolimus- and paclitaxel-eluting stents. Circulation. 2006, 113, 1108–1113. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- Spertus, J.A.; Kettelkamp, R.; Vance, C.; Decker, C.; Jones, P.G.; Rumsfeld, J.S.; et al. Prevalence, predictors, and outcomes of premature discontinuation of thienopyridine therapy after drug-eluting stent placement: Results from the PREMIER registry. Circulation 2006, 113, 2803–2809. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- Rodriguez-Granillo, G.A.; Valgimigli, M.; Garcia-Garcia, H.M.; Ong, A.T.; Aoki, J.; van Mieghem, C.A.; et al. One-year clinical outcome after coronary stenting of very small vessels using 2.25 mm sirolimus- and paclitaxel-eluting stents: A comparison between the RESEARCH and T-SEARCH registries. J Invasive Cardiol. 2005, 17, 409–412. [Google Scholar]
- Serruys, P.W.; Ong, A.T.; Morice, M.C.; De Bruyne, B.; Colombo, A.; Macaya, C.; et al. Arterial revascularisation therapies study part II—Sirolimus-eluting stents for the treatment of patients with multivessel de novo coronary artery lesions. Euro Intervention 2005, 1, 147–156. [Google Scholar]
- Nebeker, J.R.; Virmani, R.; Bennett, C.L.; Hoffman, J.M.; Samore, M.H.; Alvarez, J.; et al. Hypersensitivity cases associated with drug-eluting coronary stents: A review of available cases from the Research on Adverse Drug Events and Reports (RADAR) project. J Am Coll Cardiol. 2006, 47, 175–181. [Google Scholar] [CrossRef]
- Steffel, J.; Latini, R.A.; Akhmedov, A.; Zimmermann, D.; Zimmerling, P.; Luscher, T.F.; et al. Rapamycin, but not FK-506, increases endothelial tissue factor expression: Implications for drug-eluting stent design. Circulation. 2005, 112, 2002–2011. [Google Scholar] [CrossRef]
- Stähli, B.E.; Camici, G.G.; Steffel, J.; Akhmedov, A.; Shojaati, K.; Graber, M.; Luscher, T.F.; et al. Paclitaxel enhances thrombin-induced endothelial tissue factor expression via c-Jun terminal NH2 kinase activation. Circ Res. 2006, 99, 149–155. [Google Scholar] [CrossRef]
- Steffel, J.; Lüscher, T.F.; Tanner, F.C. Tissue factor in cardiovascular diseases: Molecular mechanisms and clinical implications. Circulation. 2006, 113, 722–731. [Google Scholar] [CrossRef]
- Steffel, J.; Hermann, M.; Greutert, H.; Gay, S.; Luscher, T.F.; Ruschitzka, F.; et al. Celecoxib decreases endothelial tissue factor expression through inhibition of c-Jun terminal NH2 kinase phosphorylation. Circulation. 2005, 111, 1685–1689. [Google Scholar] [CrossRef]
- Urao, N.; Okigaki, M.; Yamada, H.; Aadachi, Y.; Matsuno, K.; Matsui, A.; et al. Erythropoietin-mobilized endothelial progenitors enhance reendothelialization via Akt-endothelial nitric oxide synthase activation and prevent neointimal hyperplasia. Circ Res. 2006, 98, 1405–1413. [Google Scholar] [CrossRef]
- Griese, D.P.; Ehsan, A.; Melo, L.G.; Kong, D.; Zhang, L.; Mann, M.J.; et al. Isolation and transplantation of autologous circulating endothelial cells into denuded vessels and prosthetic grafts: Implications for cell-based vascular therapy. Circulation 2003, 108, 2710–2715. [Google Scholar] [CrossRef]
- Butzal, M.; Loges, S.; Schweizer, M.; Fischer, U.; Gehling, U.M.; Hossfeld, D.K.; et al. Rapamycin inhibits proliferation and differentiation of human endothelial progenitor cells in vitro. Exp Cell Res. 2004, 300, 65–71. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- Chen, T.G.; Chen, J.Z.; Wang, X.X. Effects of rapamycin on number activity and eNOS of endothelial progenitor cells from peripheral blood. Cell Prolif. 2006, 39, 117–125. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- Takano, M.; Ohba, T.; Inami, S.; Seimiya, K.; Sakai, S.; Mizuno, K. Angioscopic differences in neointimal coverage and in persistence of thrombus between sirolimus-eluting stents and bare metal stents after a 6-month implantation. Eur Heart J. 2006, 27, 2189–2195. [Google Scholar] [CrossRef] [PubMed]
- FDA advises physicians of adverse events associated with Cordis Cypher coronary stents. US Food and Drug Administration Public Health Web Notification, 29 October 2003; T03–71.
- Pfisterer, M.E.; Kaiser, C.A.; Bader, F.; Brunner-La Rocca, H.P.; Bonetti, P.O.; Buser, P.T. Late clinical events related to late stent thrombosis after stopping clopidogrel: Prospective randomized comparison between drug-eluting versus baremetal stenting. In Proceedings of the Program and abstracts from the American College of Cardiology 55th Annual Scientific Session, Atlanta, Georgia, 11–14 March 2006. 2006. Abstract 422–11. [Google Scholar]
- Wenaweser, P.; Tsuchida, K.; Vaina, S.; Abrecht, L.; Daemen, J.; Morger, C.; et al. Late stent thrombosis following drug-eluting stent implantation: Data from a large, two-institutional cohort study. Abstract. In Proceedings of the the European Society of Cardiology Meeting, Barcelona, 2006. [Google Scholar]
- FDA Statement on Coronary Drug-Eluting Stents. Available online: http://www.fda.gov/cdrh/news/091406.html (accessed on 2 October 2006).
- Mehta, S.R.; et al. Effects of pre-treatment with clopidogrel and aspirin followed by long-term therapy in patients undergoing percutaneous coronary intervention: The PCICURE study. Lancet 2001, 358, 527–533. [Google Scholar] [CrossRef]
- Bhatt, D.L.; et al. for the CHARISMA Investigators. Clopidogrel and aspirin versus aspirin alone for the prevention of atherothrombotic events. NEJM 2006, 354, 1706–1717. [Google Scholar] [CrossRef]
- Chan, F.; et al. Clopidogrel versus aspirin and esomeprazole to prevent recurrent ulcer bleeding. NEJM 2005, 352, 238–244. [Google Scholar] [CrossRef]
© 2006 by the author. Attribution - Non-Commercial - NoDerivatives 4.0.
Share and Cite
Steffel, J.; Eberli, F.R.; Tanner, F.C.; Lüscher, T.F. Drug-Eluting Stent-Thrombosen—Unterschätztes Problem Oder Übertriebene Angst? Cardiovasc. Med. 2006, 9, 413. https://doi.org/10.4414/cvm.2006.01218
Steffel J, Eberli FR, Tanner FC, Lüscher TF. Drug-Eluting Stent-Thrombosen—Unterschätztes Problem Oder Übertriebene Angst? Cardiovascular Medicine. 2006; 9(12):413. https://doi.org/10.4414/cvm.2006.01218
Chicago/Turabian StyleSteffel, Jan, Franz R. Eberli, Felix C. Tanner, and Thomas F. Lüscher. 2006. "Drug-Eluting Stent-Thrombosen—Unterschätztes Problem Oder Übertriebene Angst?" Cardiovascular Medicine 9, no. 12: 413. https://doi.org/10.4414/cvm.2006.01218
APA StyleSteffel, J., Eberli, F. R., Tanner, F. C., & Lüscher, T. F. (2006). Drug-Eluting Stent-Thrombosen—Unterschätztes Problem Oder Übertriebene Angst? Cardiovascular Medicine, 9(12), 413. https://doi.org/10.4414/cvm.2006.01218