
Remote Sens. 2011, 3, 2002-2004; doi:10.3390/rs3092002 

 

Remote Sensing 
ISSN 2072-4292 

www.mdpi.com/journal/remotesensing 

Editorial 

Taking Responsibility on Publishing the Controversial Paper 

“On the Misdiagnosis of Surface Temperature Feedbacks from 

Variations in Earth’s Radiant Energy Balance” by Spencer and 

Braswell, Remote Sens. 2011, 3(8), 1603-1613 

Wolfgang Wagner 

Institute of Photogrammetry and Remote Sensing, Vienna University of Technology (TU Wien), 

Gusshausstrasse 27-29, A-1040 Vienna, Austria; E-Mail: ww@ipf.tuwien.ac.at;  

Tel.: +43-1-58801-12225; Fax: +43-1-58801-12299 

Received: 1 September 2011 / Accepted: 2 September 2011 /  

Published: 2 September 2011 

 

Peer-reviewed journals are a pillar of modern science. Their aim is to achieve highest scientific 

standards by carrying out a rigorous peer review that is, as a minimum requirement, supposed to be 

able to identify fundamental methodological errors or false claims. Unfortunately, as many climate 

researchers and engaged observers of the climate change debate pointed out in various internet 

discussion fora, the paper by Spencer and Braswell [1] that was recently published in Remote Sensing 

is most likely problematic in both aspects and should therefore not have been published. 

After having become aware of the situation, and studying the various pro and contra arguments, I 

agree with the critics of the paper. Therefore, I would like to take the responsibility for this editorial 

decision and, as a result, step down as Editor-in-Chief of the journal Remote Sensing. 

With this step I would also like to personally protest against how the authors and like-minded 

climate sceptics have much exaggerated the paper’s conclusions in public statements, e.g., in a press 

release of The University of Alabama in Huntsville from 27 July 2011 [2], the main author’s personal 

homepage [3], the story “New NASA data blow gaping hole in global warming alarmism” published 

by Forbes [4], and the story “Does NASA data show global warming lost in space?” published by Fox 

News [5], to name just a few. Unfortunately, their campaign apparently was very successful as 

witnessed by the over 56,000 downloads of the full paper within only one month after its publication. 

But trying to refute all scientific insights into the global warming phenomenon just based on the 

comparison of one particular observational satellite data set with model predictions is strictly 

impossible. Aside from ignoring all the other observational data sets (such as the rapidly shrinking sea 

ice extent and changes in the flora and fauna) and contrasting theoretical studies, such a simple 

OPEN ACCESS 



Remote Sens. 2011, 3                            

 

 

2003 

conclusion simply cannot be drawn considering the complexity of the involved models and satellite 

measurements. 

The political views of the authors and the thematic goal of their study did, of course, alone not 

disqualify the paper from entering the review process in the journal Remote Sensing. As I stated in my 

editorial at the launch of this new open access journal [6] one of the premier goals of remote sensing as 

a discipline is to better understand physical and biological processes on our planet Earth. The use of 

satellite data to check the functionality of all sorts of geophysical models is therefore a very important 

part of our work. But it should not be done in isolation by the remote sensing scientists. 

Interdisciplinary cooperation with modelers is required in order to develop a joint understanding of 

where and why models deviate from satellite data. Only through this close cooperation the complex 

aspects involved in the satellite retrievals and the modeling processes can be properly taken into 

account. 

In hindsight, it is possible to see why the review process of the paper by Spencer and Braswell did 

not fulfill its aim. The managing editor of Remote Sensing selected three senior scientists from 

renowned US universities, each of them having an impressive publication record. Their reviews had an 

apparently good technical standard and suggested one “major revision”, one “minor revision” and one 

“accept as is”. The authors revised their paper according to the comments made by the reviewers and, 

consequently, the editorial board member who handled this paper accepted the paper (and could in fact 

not have done otherwise). Therefore, from a purely formal point of view, there were no errors with the 

review process. But, as the case presents itself now, the editorial team unintentionally selected three 

reviewers who probably share some climate sceptic notions of the authors. This selection by itself does 

not mean that the review process for this paper was wrong. In science, diversity and controversy are 

essential to progress and therefore it is important that different opinions are heard and openly 

discussed. Therefore editors should take special care that minority views are not suppressed, meaning 

that it certainly would not be correct to reject all controversial papers already during the review 

process. If a paper presents interesting scientific arguments, even if controversial, it should be 

published and responded to in the open literature. This was my initial response after having become 

aware of this particular case. So why, after a more careful study of the pro and contra arguments, have 

I changed my initial view? The problem is that comparable studies published by other authors have 

already been refuted in open discussions and to some extend also in the literature (cf. [7]), a fact which 

was ignored by Spencer and Braswell in their paper and, unfortunately, not picked up by the reviewers. 

In other words, the problem I see with the paper by Spencer and Braswell is not that it declared a 

minority view (which was later unfortunately much exaggerated by the public media) but that it 

essentially ignored the scientific arguments of its opponents. This latter point was missed in the review 

process, explaining why I perceive this paper to be fundamentally flawed and therefore wrongly 

accepted by the journal. This regrettably brought me to the decision to resign as Editor-in-Chief―to 

make clear that the journal Remote Sensing takes the review process very seriously. 

Let me conclude with saying that even considering this unfortunate case I think Remote Sensing is 

an excellent journal which has achieved a high scientific standard within the very short period since its 

start in January 2009. The start of every new journal is challenging because authors, reviewers, and 

editors need to become familiar with the journal. New journals are often unattractive to many authors 

as the papers are not (yet) indexed by the prominent citation databases. In that sense, I was very happy 



Remote Sens. 2011, 3                            

 

 

2004 

to learn in May 2011 that Remote Sensing was already accepted for inclusion in Scopus, Europe’s most 

important citation database. This success became possible primarily due to the excellent work done by 

the editorial team of MDPI who give their best to make sure that the review process is handled as 

quickly as possible without compromising on quality of the review process. I would also like to thank 

all members of the editorial board, reviewers, and authors of Remote Sensing very much, who helped 

to give this first open access remote sensing journal a good start. I will continue supporting the journal, 

albeit in different roles, wishing it all the best for the future! 

References and Notes 

1. Spencer, R.W.; Braswell, W.D. On the misdiagnosis of surface temperature feedbacks from 

variations in Earth’s radiant energy balance. Remote Sens. 2011, 3, 1603-1613. 

2. Climate Models Get Energy Balance Wrong, Make too Hot Forecasts of Global Warming; 26 July 

2011. Available online: http://www.uah.edu/news/newspages/campusnews.php?id=564 (accessed 

on 1 September 2011). 

3. Spencer, R. Personal Homepage. Available online: http://www.drroyspencer.com/ (accessed on 1 

September 2011). 

4. New NASA Data Blow Gaping Hole in Global Warming Alarmism; 27 July 2011. Available online: 

http://www.forbes.com/sites/jamestaylor/2011/07/27/new-nasa-data-blow-gaping-hold-in-global-

warming-alarmism/ (accessed on 1 September 2011). 

5. Does NASA Data Show Global Warming Lost in Space? Available online: 

http://www.foxnews.com/scitech/2011/07/29/data-cooling-on-global-warming/ (accessed on 1 

September 2011). 

6. Wagner, W. A better understanding of our Earth through Remote Sensing. Remote Sens. 2009, 1,  

1-2. 

7. Trenberth, K.E., Fasullo, J.T., O’Dell, C., Wong, T. Relationships between tropical sea surface 

temperature and top-of-atmosphere radiation. Geophys. Res. Lett. 2010, 37, L03702. 

© 2011 by the authors; licensee MDPI, Basel, Switzerland. This article is an open access article 

distributed under the terms and conditions of the Creative Commons Attribution license 

(http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/). 


