- freely available
- re-usable
Nutrients 2010, 2(12), 1212-1230; doi:10.3390/nu2121212
Review
Long-Chain Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids May Be Beneficial for Reducing Obesity—A Review
1
Nutritional Physiology Research Centre, University of South Australia Adelaide, South Australia, 5000, Australia
2
Sansom Institute for Health Research, University of South Australia Adelaide, South Australia, 5000, Australia
* Author to whom correspondence should be addressed.
Received: 4 November 2010; in revised form: 1 December 2010 / Accepted: 8 December 2010 / Published: 9 December 2010
(This article belongs to the Special Issue Omega-3 Update)
Abstract: Current recommendations for counteracting obesity advocate the consumption of a healthy diet and participation in regular physical activity, but many individuals have difficulty complying with these recommendations. Studies in rodents and humans have indicated that long-chain omega-3 polyunsaturated fatty acids (LC n-3 PUFA) potentially elicit a number of effects which might be useful for reducing obesity, including suppression of appetite, improvements in circulation which might facilitate nutrient delivery to skeletal muscle and changes in gene expression which shift metabolism toward increased accretion of lean tissue, enhanced fat oxidation and energy expenditure and reduced fat deposition. While LC n-3 PUFA supplementation has been shown to reduce obesity in rodents, evidence in humans is limited. Epidemiological associations between LC n-3 PUFA intakes and obesity are inconclusive but small cross-sectional studies have demonstrated inverse relationships between markers of LC n-3 PUFA status and markers of obesity. Human intervention trials indicate potential benefits of LC n-3 PUFA supplementation, especially when combined with energy-restricted diets or exercise, but more well-controlled and long-term trials are needed to confirm these effects and identify mechanisms of action.
Keywords: weight loss; body fat; gene expression; satiety; lean tissue anabolism
Article Statistics
Click here to load and display the download statistics.Cite This Article
MDPI and ACS Style
Buckley, J.D.; Howe, P.R.C. Long-Chain Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids May Be Beneficial for Reducing Obesity—A Review. Nutrients 2010, 2, 1212-1230.
AMA StyleBuckley JD, Howe PRC. Long-Chain Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids May Be Beneficial for Reducing Obesity—A Review. Nutrients. 2010; 2(12):1212-1230.
Chicago/Turabian StyleBuckley, Jonathan D.; Howe, Peter R. C. 2010. "Long-Chain Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids May Be Beneficial for Reducing Obesity—A Review." Nutrients 2, no. 12: 1212-1230.
Nutrients
EISSN 2072-6643
Published by MDPI AG, Basel, Switzerland
RSS
E-Mail Table of Contents Alert
